קשיי אכיפה והחלת רגולציה על רשת האינטרנט
post image

ישנם מספר קשיי אכיפה והחלת רגולציה על האינטרנט ברמת המיקרו אשר מקשים על גורמי אכיפת החוק.

המשתמש ברשת האינטרנט יכול להסתיר את זהותו על ידי הצפנת תכנים ושימוש בקישוריות. כן הוא יכול לפעול מחוץ לגבולות המדינה ובכך להתגבר על תחולת הדין הטריטוריאלי הנהוג במדינות העולם. וכמובן, ניתן לפצל את הפעילות באינטרנט בין כמה גורמים הפועלים בכמה אתרים, בזמנים שונים ולכאורה ללא קשר ביניהם, ובכך להקשות על גורמי האכיפה.


קשיי אכיפה והחלת רגולציה על האינטרנט – תכונות ייחודיות לאינטרנט

קשיים אלו נובעים ממספר תכונות הייחודיות לאינטרנט. כל אדם המבקש להתחבר אל הרשת עושה זאת דרך ספק גישה. אותו ספק מקבל את פרטי המשתמש ולאחר מכן נותן לו "תעודת זהות" ייחודית זמנית (IP Address) שדרכה האדם יכול להתחבר לרשת. עם זאת, ועל אף אמצעי הזיהוי הייחודי המאפשר להגיע אל הגולש ברשת, ספקיות האינטרנט לעתים אינן שומרות נתונים אלו.

זאת ועוד, גם אם יהיה ניתן לחשוף את כתובת המשתמש, לא בהכרח יהיה אפשר לחשוף את זהותו, בייחוד אם המשתמש מבקש להתחמק מידי החוק.

כך, למשל, הוא יכול להשתמש בשם בדוי או להשתמש בשרתי proxy לשם הסתרת זהותו. נוסף על כך כיום כל אדם יכול להתחבר באמצעות מחשב נייד שבבעלותו אל רשתות אלחוטיות הפזורות ברחבי הארץ, ולבצע דרכן עבירות ועוולות שונות. גם לא תמיד יש זהות בין בעל מנוי האינטרנט הרשום אצל ספקית האינטרנט לבין המשתמש באותו מנוי.


קשיי אכיפה והחלת רגולציה על האינטרנט – פעולה דרך שרתים מחוץ לתחום המדינה

מלבד בעיות אלו, הצצות בתוך תחומי מדינת ישראל, ראוי להזכיר קושי עיקרי ברמה הבין-לאומית והוא פעולה דרך שרתים מחוץ לתחום המדינה הריבונית.

במקרים כאלה מדינה פלונית תהא מנועה מלפעול, שכן חוקיה הם טריטוריאליים. לפיכך היא לא תוכל להסיר את תוכן הפרסום אף אם תחשוף את פרטיו של אותו אדם ותרשיע אותו כאמור, אלא אם כן אותה פעולה דרך שרת חוץ מהווה עבירה אף לפי דיני אותה מדינת חוץ.


מקורות
:

[1] מיכל אגמון-גונן "האינטרנט כעיר מקלט?! הסדרה משפטית לאור אפשרויות האכיפה הטכנולוגיות וגלובליות הרשת" רשת משפטית: משפט וטכנולוגיית מידע 207, 211 (2011).

[2] ראם שגב חופש הביטוי: הצדקות וסייגים (2008).

[3] בר"ע 1632/07 מור נ' ידיעות אינטרנט מערכת אתר YNET (החלטה מיום 22.4.2007).

** הסקירה לעיל אינה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינה מתיימרת להקיף את מכלול הסוגיות המשפטיות והמנהלתיות בעניין, ובהתאם למצוין גם בתקנון המשרד.