תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), תשע"ח-2017
post image

תביעות ייצוגיות בתחום סימון מוצרים מוגשות תדיר לבתי המשפט. לעסקים בתחום המזון קיימת חובה לעמוד בהוראות חוק ספציפיות, והדבר כולל יצרנים, יבואנים ומשווקים. לפיכך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין סימון מוצרים.

בתחילת שנת 2020 אף נכנסו לתוקף תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), תשע"ח-2017, המחילות בין היתר חובת סימון מוצרים מזיקים ("סמלי מזון אדומים").

תקנות אלה הותקנו מכוח חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), תשע"ו-2015, ומטרתן היא, בין היתר, הנגשת מידע לצרכנים בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז מראש.

הסקירה המובאת להלן אינה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ובהתאם למצוין גם בתקנון המשרד. עורך דין סימון מוצרים – למשרד עו"ד יוסף בן-דוד ניסיון רב בתחום סימון מוצרים ודיני הגנת הצרכן, לרבות ייעוץ וליווי משפטי בתחום לעוסקים וצרכנים כאחד.

תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי) – סקירה כללית

תק' 1 לתקנות קובעת כי מטרת התקנות הנגשת מידע לצרכנים בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז מראש, באופן ברור ולרבות באמצעות סמלים המיידעים כי המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכרים או חומצות שומן רוויות, כדי לאפשר לצרכנים בחירה מושכלת של מזונותיהם, לקידום בריאותם.

תק' 2 לתקנות מגדירה מהו מזון ארוז מראש" – מזון שנארז בידי יצרן בטרם שיווקו, בין אם הוא מיועד לשיווק קמעונאי ובין אם לאו, למעט חריגים כגון: פירות וירקות; ביצים טריות בקליפתן; מזון שהוכן בבית אוכל וכיו"ב חריגים המפורטים שם.

תק' 3 לתקנות קובעת את חובת הסימון התזונתי מצד יצרן או יבואן של מזון ארוז מראש ומחריגה מוצרים שונים, כגון: מי-שתייה (2) תבלין; קפה; תה; צמח מיובש להכנת משקה בחליטה; שמרים; אבקת אפייה; וכיו"ב חריגים המפורטים שם.

סימון בסמלי המזון האדומים – עורך דין סימון מוצרים

תק' 5 לתקנות עוסקת בסימון בסמלי המזון האדומים וקובעת כי ייצר יצרן או ייבא יבואן מזון שלפי תקנה 3 יש לסמנו, והסימון כולל פריט מפריטי הסימון התזונתי המפורט להלן בטור א' בכמות העולה על זו הקבועה לצד כל אחד מהם בטור ב' לגבי מזון מוצק או בטור ג' לגבי מזון נוזלי, יסמן את המזון בסמל המזון האדום המתאים, לפי העניין.

טור א' כולל את פרטי הסימון – נתרן, סך סוכרים וסך חומצות שומן רוויות. טור ב' מציין כי ביחס לנתרן מדובר על כמות של 400 מ"ג ב-100 גרם מזון מוצק או בכמות של 300 מ"ג ב-100 מ"ל מזון נוזלי. ביחס לסוכר מדובר על כמות של 10 גר' ב-100 גרם מזון מוצק או 5 גר' ב-100 מ"ל מזון נוזלי. ביחס לחומצות שומן רוויות – מדובר על 4 גרם ב-100 גרם מזון מוצק או 3 גרם ב-100 מ"ל מזון נוזלי.

סמלי המזון האדומים

צירוף הסמלים על קדמת האריזה

עורך דין סימון מוצרים ודיני הגנת הצרכן

עורך דין סימון מוצרים – למשרד עו"ד יוסף בן-דוד ניסיון רב בתחום הגנת הצרכן, לרבות ייעוץ וליווי משפטי בתחום לעוסקים וצרכנים כאחד. המשרד מלווה את לקוחותיו בתביעות ייצוגיות רבות ומגוונות בתחום הגנת הצרכן, לרבות סימון מוצרי מזון.

** הסקירה המובאת לעיל אינה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ובהתאם למצוין גם בתקנון המשרד.